Iskolánkról

Becsehely község Zala megye dél-nyugati csücskében található, Nagykanizsától 15, Letenyétől 5 km-re, a horvát határ közelében. Iskolánk a falu keleti végén helyezkedik el, közelében található az orvosi rendelő, a gyógyszertár, a templom.

MÚLT

Több mint 150 éve működik alapfokú oktatás a faluban, a polai iskolaépület pedig azon zalai kisiskolák közé tartozik, amelyek Klebelsberg Kunó egykori népiskola-építési programjának keretében épült meg 1927-ben. Ebben az épületben egészen 2007-ig folyt a tanítás. A becsehelyi falurészben két iskolaépület is volt. A templomtéri épület elődje már az 1900-as évek elején megvolt, míg a jelenlegi iskolaépület elődje1944-ben épült. A két falurész (Pola és Becsehely) iskoláit 1942-ben összevonták, így 2010-ig  a három egymástól meglehetősen távoli, régi iskolaépületben folyt a tanítás a becsehelyi általános iskolában. A szétszórtság sok problémával járt. Állandó utazás az épületek között, kommunikációs zavarok (főként amíg a mobiltelefon ismeretlen eszköz volt); a tanulók sem ismerték mindannyian egymást, hiszen különböző falurészekben és épületekben tanultak. A nevelőtestület együttműködése is nehézkes volt.

2009-ben a NYDOP 5.3.1. pályázati konstrukciója végre lehetőséget nyújtott a régi álom megvalósításához: egy intézmény - egy épület. Minden és mindenki egy helyen. 2010 tavaszán gőzerővel elkezdődtek az iskolaépület bontási majd építési munkálatai, és 2010. november 22-én sor került az új iskola ünnepélyes felavatására.

Az iskola történetében számos változást éltünk már meg. Változott a szerkezete, volt már óvodával és könyvtárral közös többcélú intézmény, volt ÁMK, volt alapfokú művészeti iskola is. Változott a fenntartó is, a községi önkormányzat után 2008-ban a Letenyei Kistérségi Társulás lett a fenntartónk, s tagintézményünkké, majd telephelyünkké vált a Bázakerettyei Általános Iskola 2023. augusztus 31-i megszűnéséig.

2013. január 1-jétől a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ irányítása alá, állami fenntartásba kerültünk. Előbb a Letenyei Tankerületi Központ, majd 2017 szeptemberétől a Nagykanizsai Tankerületi Központ intézménye lettünk.

A nevelőtestületben az 1980-as években még évről évre jellemző volt a nagyobb mozgás, a fluktuáció. Körülbelül 20 éve állandósult a nevelőtestület összetétele, 2007-ben a gyermeklétszám csökkenése miatt sajnos 5 kolléga álláshelye szűnt meg. 2008-ban kistérségi fenntartásba került az intézmény, és tagintézményként csatlakozott hozzá a bázakerettyei általános iskola. A kistérség szakszolgálatot is működtetett logopédiai ellátással és gyógytestnevelővel. A két kolléga szintén a becsehelyi iskola tantestületének tagja volt 2013 szeptemberéig. A 2011/12. tanévtől a megszűnt eszteregnyei iskola tanulóinak nagy része intézményünkkel létesített tanulói jogviszonyt. A volt intézmény tantestületéből 1 fő tanító is állást kapott intézményünkben. 

 

JELEN

Az intézmény nevelőtestülete jelenleg (2022/2023. tanév) 18 főállású pedagógusból áll. A székhelyintézményben 16 fő, míg a bázakerettyei telephelyen 2 tanítónő dolgozik nap mint nap.

A pedagógusok közül 13 fő tanítói diplomával (is) rendelkezik, különböző szakkollégiumi kiegészítésekkel, 7 főnek van tanári végzettsége, 1 fő gyógypedagógus, 3 fő szakvizsgázott, 3 fő egyetemi végzettséggel rendelkezik. A nevelőtestület átlagéletkora 54 év.

2 kolléga Pedagógus I., 14 kolléga Pedagógus II. minősítéssel rendelkezik. Az intézményvezető 2017-2022 között innovatív Mesterpedagógus minősítéssel rendelkezett.

A nevelőtestület nyitott a szakmai kihívásokra és elmondható, hogy kiemelkedő szakmai képességekkel, magas fokú hivatástudattal rendelkező kollégákból áll közösségünk.

A szakos ellátottságot tekintve a fizika, a digitális kultúra, a vizuális kultúra és az ének-zene oktatását a tankerület más iskoláiban tanító szaktanárok áttanításával, illetve óraadó alkalmazásával oldottuk meg és várhatóan a jövőben is ez lesz a járható út.

A nevelő-oktató munkát az  intézményben 1 fő iskolatitkár segíti. A technikai dolgozók - 1 karbantartó és 3 takarítónő a mindennapi tevékenységek zökkenőmentes lebonyolításában, az iskola rendben- és tisztántartásában. vesz részt. Az intézmény személyi és tárgyi feltételei egyaránt lehetővé teszik, hogy a szakmai alapdokumentumban is feltüntetett integrált oktatást-nevelést biztosítani tudjuk a sajátos nevelésű igényű tanulóink számára. Intézményünkben ebben a tanévben 10 SNI és 9 BTMN tanuló részesül egyénre szabott rehabilitációs fejlesztésben.

Az iskolában tudjuk fogadni és megoldjuk a diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás, az egyéb pszichés zavarokkal illetve az autista spektrum zavarral küzdő tanulók integrált nevelését-oktatását. A szükséges rehabilitációs fejlesztő foglalkozásokat kolléganőnk és utazó gyógypedagógusok látják el.

Az új (2010-ben átadott) iskolaépület alapterülete 1850 m2, amelyből 1300 m2 új szárny, míg 550 m2-t az 1974-ben épült régi iskolaépület felújításával nyertünk. Így készült el a beruházás során a kétszintes, komplexen akadálymentesített új iskola. Felépült 8 tanterem, 4 szaktanterem szertárakkal, (természettudományi, nyelvi, informatikai és művészeti), logopédiai foglalkoztató, egyéni fejlesztő szoba, igazgatói és helyettesi iroda, ügyviteli iroda, tanári szoba. Az iskolai könyvtár közös teret és feladatellátást kapott a községi könyvtárral. Az orvosi szoba alkalmas az iskolaorvosi és védőnői vizsgálatok elvégzésére, szükség esetén a beteg gyermekek elkülönítésére.

Az akadálymentesítés kialakítása során nemcsak a mozgáskorlátozottak igényeit vették figyelembe, hanem a beépített technikai megoldások ahallássérült SNI tanulók integrált oktatását-nevelését is lehetővé teszik. Mindezek nagymértékben hozzájárulnak a minőségi oktatás és az esélyegyenlőség feltételrendszerének megteremtéséhez.

Az épület minden helyiségében lehetőség van vezetékes és WIFI internetelérésre egyaránt. Az informatika szaktanteremben 20 számítógép működik helyi hálózatba kötve. A tantestület minden pedagógusa számára rendelkezésre áll 1-1 laptop a tanórák IKT-eszközökkel való megszervezésére. Minden tanterembe fehértábla és projektor van.  1 tantermünkben pedig interaktív  panel is működik. A telephelyen ugyancsak interaktív panel segíti a tanulók oktatását-nevelését. Négy mobil Mimió eszköz teszi lehetővé a fehértáblák interaktív eszközzé való alakítását. Folyamatban van az okos tanterem kialakítása is intézményünkben.

Az épületről nemcsak a felirat alapján tudni, hogy iskola, hanem megjelenéséből is látható: gyerekek „lakják”, szívesen járnak ide, sajátjuknak érzik, akárcsak az itt dolgozó felnőttek, s igyekeznek otthonossá, barátságossá tenni, értékeit pedig óvni, megőrizni. Az eltelt 12 év után is az épületbe lépők első mondatai között szerepel: „Nagyon szép ez az iskola!” Az alkalmazotti közösség egésze és a tanulók egyaránt tettek és tesznek érte, hogy barátságos, otthonos, biztonságos, tiszta és szép épület legyen iskolánk.

Kisközségi iskolaként a jelenlegi letenyei járás legnagyobb tornatermével büszkélkedhetünk. 1994-ben épült, majd a 2019-2020. években  közel 150 milliós magánberuházás keretében jelentős felújításon esett át az épület. Kicserélték a külső nyílászárókat, felújították a fűtési rendszert, a küzdőtér padozata a legkorszerűbb lengőpadlót kapta, a két végén a mennyezetről leereszthető, az oldalfalakon pedig behajtható kosárlabda palánkokkal bővültünk. Megkezdődött a 6-10 éves korú gyermekek kosárlabda oktatása is heti 4 órában. Megújultak az öltözők és a vizesblokkok is.

A Ricsilla Sportszolgáltató Kft. tulajdonosai a Magyar Kosárlabdázók Országos Szövetségének stratégiai céljaihoz igazodva, annak elnökségével egyeztetve célként tűzték ki, hogy Zala megye kosárlabda vérkeringésbe olyan településeket és vonzáskörzeteiket integráljanak be, ahol szakember és anyagi erőforrások híján ez idáig nem működött szervezett formában kosárlabda utánpótlásképzés. Így bekerült a Becsehelyi Általános Iskola is a kosárlabdasport világába.

Az iskolához tartozik még ápolt zöldterülettel a tágas, kb. 8000 m2 nagyságú udvar, amely lehetőséget nyújt a szabadidős játékokra, nagyobb iskolai és községi szabadtéri rendezvények lebonyolítására. 2015-ben műfüves labdarúgó pálya kialakítására került itt sor.

Az iskola épületével egy tömbben található még a korszerű főzőkonyha és az egyszerre 40 fő befogadóképességű étkező. A konyhát a helyi önkormányzat működteti, s az iskolai étkeztetés mellett ellátja az óvodát is, valamint Becsehely és a környező községek szociális étkeztetését.

Ugyancsak az iskolaépületben kap helyet a felújítás óta a községi könyvtár, amely ellátja az iskolai könyvtár feladatait is. A községi és az iskolai könyvtárosi feladatokat ugyanazon pedagógus, könyvtáros tanító látja el. Ez megkönnyíti a közös szervezésű kulturális programok lebonyolítását. Az elmúlt évek során az együttműködés gyümölcseként számos természettudományos, irodalmi, zenei előadásnak lehettek részesei tanulóink.

 

Célunk, valamennyi tanulónk számára biztos alapokat adni a műveltség megszerzéséhez, megtanítani őket a tudatos tanulás igényére és tanulás különböző módszereinek elsajátítására. Különösen fontos a hátrányos helyzetű, eltérő szociális és családi háttérrel érkező tanulók fejlesztése, felzárkóztatása, társadalmi leszakadásuk megakadályozása.

Fontos szempontunk az esélyegyenlőség megteremtése minden tanuló számára. 2009-ben kapcsolódtunk be az IPR programba, egyre nagyobb gyakorlatot szerzünk az integrációs tevékenységben, a tanulók fejlesztésében. Az intézményünkben tanító pedagógusok mindennapi nevelő és oktató munkájukban az egyénre szabott differenciálást, a mássággal szembeni nyitottságot, a közösségen belüli türelmet, mint alapelveket érvényesítik.

Mindezek mellett egyre hangsúlyosabb szerepet kell, hogy kapjon a tehetséges tanulók felismerése és a tehetséggondozás.

Még az önkormányzati fenntartás alatt kezdődött el a társastánc órarendbe illesztett oktatása, minden tanévben a hatodik évfolyamos tanulók számára. Nemcsak ünnepeink, társas rendezvényeink színesítéséhez szolgálja e plusz feladat, de fejleszti a gyermek képességeit (ön- és társadalomismeretet, együttműködést, mozgáskoordinációt, fantáziát, stb.), azaz egyszerre jelent tehetséggondozást és fejlesztést is.

Pedagógiai munkánk fontos területe a szakköri munka, amely egyrészről alkalmas a tanulók érdeklődésének megfelelő, tartalmas szabadidős tevékenységek biztosítására, másrészt a tehetséggondozás tanórán kívüli terepe. Kosárlabda és atlétika szakkörök, népi játék és néptánc szakkör, Digi szakkör működik nálunk ebben a tanévben.

Diákjaink szüleivel a kapcsolattartás alapvető fontosságú, hiszen a 6-14 éves tanulóink nevelésében-oktatásában csak velük közösen tudunk hatékony munkát végezni. Havi rendszerességgel adunk lehetőséget találkozni a különböző fórumokon: szülői értekezlet, fogadóórák, nyílt tanítási napok formájában. Ezen kívül az iskola számos rendezvénye (ünnepélyek, művészeti bemutatók, versenyek) nyitott a szülők számára is. Örömünkre szolgál, hogy ezekkel a lehetőségekkel élnek is a szülők, a rendszeres találkozások közelebb hozzák egymáshoz értékrendjeinket, elveinket is. Az intézményvezető és a pedagógusok is készséggel állnak a szülők rendelkezésére az óraközi szünetekben, a lyukas óráikon és egyéb előre egyeztetett időpontokokban. Intézményünk „nyitott iskola”-ként definiálhatja magát, ahol a szülőknek lehetőségük van nemcsak rálátni az iskola életére, hanem abban aktív résztvevőkké is válhatnak.

 

Pályázatok

Boldog Iskola
Digitális Témahét 2023
EFOP logo
Örökös Ökoiskola
Bounce Back
Erzsébet-tábor
Boldogságóra Integrált Program
Fenntarthatósági Témahét 2023
Határtalan Program
Nemzeti Faültetés Napja